Arthotel Tornedalen: Konsten att hitta rätt investerare

I lilla Risudden vid Torne älvs strand har Gunhild Stensmyr sedan 2009 haft en stor vision: Att bygga Konsthall Tornedalen, en anläggning som ska visa upp hembygdens kulturhistoria med hjälp av samtida konst och göra Tornedalen till en internationell kulturdestination. För att hitta rätt delägare och säkra den sista delen i finansieringen har LTU Business hjälpt henne att ta fram ett investeringsprospekt.

Allt började med visionen om en konsthall. Gunhild Stensmyr är uppvuxen i Tornedalen men har tillbringat det mesta av sitt vuxna liv i Skåne. Hon berättar:

– Den här idén kom till mig i maj 2009. Jag köpte en skogsfastighet som löper ner till Torne älv, en otroligt vacker plats, och jag tänkte: Här ska jag bygga en konsthall. Med min bakgrund från konstvärlden var idén klockren. Jag flyttade upp hösten samma år och började genast att planlägga visionen.

– Jag såg mig själv som en gäst i min hembygd. Jag hade inte bott här i vuxen ålder och upptäckte att många ville komma hit – det är orört, ostört och sagolikt vackert.

”Det är en utmaning och viktigt för den långsiktiga utvecklingen av Arthotel att hitta rätt delägare. Någon som vill utveckla besöksnäringen genom konst och kultur, som jag.” – Gunhild Stensmyr, ägare

”Det måste finnas någonstans att bo”

Den långsiktiga visionen om konsthallen ledde in Gunhild på ett annat och mer omedelbart initiativ: att skapa ett boende. Hon renoverade det hus som hörde till skogsfastigheten och köpte snart allt fler gamla hus i byn. Arthotel i Vitsaniemi/Risudden består idag av totalt åtta byggnader, varav fyra är totalrenoverade. Husen är inredda med form och design av framstående formgivare och utsmyckade med en konstsamling i museiklass.

– Jag tänkte att om man ska bygga en högklassig konsthall för att locka en global publik, då måste det finnas någonstans att bo, och det ska vara i ett boende av högsta kvalitet.

2019 utsåg Svenska Dagbladet Arthotel till ett av världens åtta främsta konsthotell.

Den sista pusselbiten

Gunhild är nära målet att göra Konsthall Tornedalen till verklighet. Planerna, tillstånden och den största delen av finansieringen är på plats. För att komma i mål söker hon en delägare i Arthotel som tillsammans med henne kan vidareutveckla hotellupplevelsen och bidra med den slutliga finansieringen för bygget av konsthallen.

– Det är en utmaning och viktigt för den långsiktiga utvecklingen av Arthotel att hitta rätt delägare. Någon som vill utveckla besöksnäringen genom konst och kultur, som jag.

”När vi tar fram ett investeringsprospekt är det viktigaste för oss att vi fokuserar på det som investerare är intresserade av. Vad är unikt med verksamheten och det den erbjuder? Hur ser målmarknaden ut, både i Sverige och i världen?” – Niklas Grönberg, strategikonsult på LTU Business

LTU Business tog fram ett investeringsprospekt

För att få hjälp i sitt sökande vände sig Gunhild till Invest in Norrbotten som stöttar bolag i regionen. De i sin tur vände sig till LTU Business och strategikonsulterna Niklas Grönberg och Lisa Ek för att få hjälp att ta fram ett investeringsprospekt, en paketerad presentation av erbjudandet för potentiella investerare – något som de har stor erfarenhet av både från små och stora företag i Sverige och internationellt, ofta för de större investmentbolagen. Niklas förklarar vad det innebär:

– När vi tar fram ett investeringsprospekt är det viktigaste för oss att vara objektiva, att ha en tydlig process och att vi fokuserar på det som investerare är intresserade av. Vad är unikt med verksamheten och det den erbjuder? Hur ser målmarknaden ut, både i Sverige och i världen? Vi påvisar vad Arthotel är för typ av bolag och vilka värden det har.

I arbetet har Lisa och Niklas analyserat hotellets prissättning och intäkter i relation till kostnaderna. Med det som grund har de skapat ett business case med scenarion som bygger på olika tillväxtmöjligheter.

– Gunhild har en unik anläggning i helt rätt läge med en internationell attraktionskraft. Hon är bra på att se det som blir unikt för en internationell besökare, som vi andra här uppe kanske tar för givet. När Konsthall Tornedalen byggs kommer det att utöka kundunderlaget och göra det möjligt att skala upp verksamheten i Arthotel, säger Niklas.

För Gunhild är hela affärsidén närmare än någonsin att bli verklighet.

– Jag är väldigt nöjd med engagemanget från LTU Business, berättar hon.

– Jag behövde hjälp att lyfta affärsidén till ett attraktivt erbjudande för potentiella investerare. Niklas och Lisa har gett mig de förutsättningar jag behöver för att komma vidare.

Leder du ett företag i besöksnäringen? Just nu söker vi fler deltagare till Besöksnäringens Tillväxtakademi, ett utvecklingsprogram som ger dig praktiska verktyg och nya strategier för att öka din konkurrenskraft och tillväxt. Du går programmet tillsammans med sju andra entreprenörer.

Vi har även ett fåtal platser kvar i Turistanläggningars Form & Funktion – ett utvecklingsprogram med fokus på besöksupplevelse som leds av stjärnarkitekten Josefina Nordmark. Treehotel, Camp Ripan och Årrenjarka är exempel på tidigare deltagare.

Genomförandedatumen för de båda programmet bestäms i samråd med deltagarna.

Du kan även läsa mer om våra andra tjänster till företag.

Utvecklingsprogrammet Latitude 66
Hällnäs klimatsmarta kompost
Luleå Basket vässar strategin även utanför plan
Barnboksförfattaren Karin Åberg om IDD
LTU Business Growth Academy
Latitude 66 Mentorship
sizer