Luleåstudenter stödjer finländsk etablering i Norrbotten

Det finländska tolk- och översättningsföretaget Lingsom är en startup med hopp om att expandera till Norrbotten. Via programmet Northern Spinoff fick studenterna Ellen Hallqvist, Pontus Åhman och Anna Georgsson chansen att undersöka företagets möjligheter till framgång på den svenska marknaden. – Många av oss studenter ser en framtid inom konsultyrket. I den här typen av projekt tar vi det vi lärt oss vid skolbänken och applicerar det i verkligheten, säger Pontus.

Programmet Northern Spinoff startades av Arctic Business Incubator hösten 2020 med målet att hjälpa företag utveckla idéer med internationell potential och starta spinoffs, där studenter rekryteras för att driva dem vidare. Flera idéer har nu börjat vidareutvecklas och paketeras för att kunna generera nya affärer och jobb till regionen.

En av deltagarna i programmet är översättningsföretaget Lingsom som är baserade i Vanda i Finland, men som hoppas på expandering till Sverige inom en snar framtid. Studenterna Ellen, Anna och Pontus hörde talas om caset genom projektpartnern LTU Business, som ansvarat för rekryteringen av studenter till programmet.

–  Det var managementkonsulten Alexander Bergström från LTU Business som kontaktade oss via Aurora studentkonsulter med frågan om vi ville jobba med det här projektet. Och självklart ville vi det, säger Anna, som liksom sina studentkollegor studerar industriell ekonomi vid Luleå tekniska universitet.

Pandemin till trots har trion arbetat nära företaget, och under hösten 2021 levererade de en marknadsanalys som visade på positiva framtidsutsikter för Lingsom. Anna och Pontus fick också chansen att medverka under en språk- och översättningskonferens i Stockholm i november.

– Vi fick träffa kollegorna på Lingsom ”in real life” och dessutom uppleva en konferens med över 100 personer från 15 olika länder, alla inom språk och översättningsbranschen. Det var häftigt, säger Anna.

Nu hoppas studenterna få besked från Arctic Business om att arbetet kan fortsätta, och att de med fortsatt coachning från LTU Business kan att sätta en affärsstrategi för företaget.

– Då Lingsom har en lovande idé vore det jättekul att gå vidare från marknadsundersökningen och titta närmare på strategin. Vi vill gärna visa på att behovet finns och ta fram mer data, bli mer konkreta helt enkelt, säger Pontus.

Alla tre är eniga om att erfarenheten från att jobba med verkliga case är otroligt värdefullt:

– Många av oss ser en framtid inom konsultyrket. I den här typen av projekt tar vi det vi lärt oss vid skolbänken och applicerar det i verkligheten. Det är jättekul att få den erfarenheten och komma in lite i arbetslivet, säger Pontus.

Ellen håller med:

– Det är värdefullt att få en chans att applicera teoretiska kunskaper på konkreta problem. Och lyxigt att göra det medan man pluggar; att få testa på och få en känsla om det är något man vill jobba med, säger hon.

– Ja, startsträckan blir helt klart mycket kortare när man väl kommer ut i arbetslivet, säger Anna.

Nyckeln för att skapa lyckade startups är att validera marknaden först av allt. Det menar Göran Carlson, Senior Business Advisor på Arctic Business Incubator.

– Man måste bekräfta att man löser ett problem eller tillfredsställer ett behov som är nog stort att någon faktiskt vill betala för det. Genom dessa insatser får vi jättebra sådana valideringar till de bolag vi jobbar med, avslutar han.

Utvecklingsprogrammet Latitude 66
Hällnäs klimatsmarta kompost
Luleå Basket vässar strategin även utanför plan
Barnboksförfattaren Karin Åberg om IDD
LTU Business Growth Academy
Latitude 66 Mentorship
sizer