Deras spel ska släppas i Japan

Under våren lanserade LTU-studenten Jonas Roininen och hans medgrundare Conny Nordlund spelet Hayfever på Nintendo Switch, PS4, Xbox och PC i Sverige. Jonas vände sig till LTU Business för stöd med att utveckla både affärsmodell och go-to-market-strategi genom metoden Innovation Due Diligence. Nu ser han fram emot att spelet ska släppas i Japan.

Sedan 2017 har Jonas Roininen från Luleå satsat allt på sin dröm; att få jobba med spel på heltid. Tillsammans med vännen Conny Nordlund har han utvecklat Hayfever, ett spel som både vunnit priser och mottagits väl på den svenska marknaden. Snart är det även dags för ett släpp i Japan.

Hur fick ni idén till Hayfever?

”Conny nös mycket under sin skolgång på Game Assembly i Malmö och förklarade för mig hur coolt ett nysningsspel hade kunnat vara. Jag hakade på idén då jag tyckte det lät roligt. Vi gjorde en prototyp och startade vårt bolag Pixadome 2017. Sedan tog det cirka två år innan vi fick en fullständig produkt till alla spelkonsoller samt PC. I februari släpptes Hayfever äntligen i Sverige och nu inväntar vi besked om datum för Japan-släppet vilket känns väldigt stort,” berättar Jonas.

Under resans gång har teamet vunnit flera priser i olika pitchtävlingar, bland annat Arctic Game Lab där de vann exponering under Nordsken Expo.

”Vi nätverkande mycket samtidigt som vi jobbade hårt på vår produkt. Via Nordsken fick vi kontakt med Zordix Publishing som valde att bli våra förläggare. De har hjälpt oss att få ut spelen till PC, Nintendo Switch, XBOX ONE samt Playstation 4.”

Jonas säger att LTU Business, som har stöttat med finansiering av prototyputveckling samt resor i jakten på en utgivare, har varit till stor hjälp:

”LTU Business såg potentialen i oss när väldigt få gjorde det. Emil Svanberg var väldigt engagerad i våra idéer, kunnig i företagande och bollade tankar man aldrig haft förut. LTU Business har verkligen varit en stöttepelare i osäkra tider och sådde ett frö för vår framtid som jag är evigt tacksam över.”

Jonas och LTU Business vägar korsades genom innovationsstödet som LTU Business erbjuder alla idébärare som studerar, forskar eller arbetar vid Luleå tekniska universitet. Paketet innefattar individuell rådgivning om affärsutveckling, immaterialrätt samt kapital till idéutveckling och marknadsvalidering. Metoden som används är Innovation Due Diligence, som används på över 300 nya idéer testas varje år. Metoden är utvecklad av LTU Business och är betrodd av forskare från Luleå tekniska universitet, företag och forskningsinstitut som RISE och EIT.

Läs mer om Idérådgivning och Innovation Due Diligence.

?>