AI som strategi: Arctic Groups väg mot affärsdriven och etisk AI

När cybersäkerhetskonsultbolaget Arctic Group tog sina första steg mot en mer AI-driven verksamhet stod en sak klar: resan skulle kräva samarbete. Därför blev partnerskapet med AI Sweden, Sveriges nationella centrum för tillämpad artificiell intelligens ett naturligt och strategiskt val:

– Vi ville hitta ett nätverk där vi kunde både lära av andra och själva dela med oss. AI Sweden stack ut, eftersom det bygger på öppenhet och samverkan. För oss i Norrbotten är det avgörande att kunna driva AI-frågor tillsammans med andra, säger Linus Larsson, konsult på Arctic Group.

Att vara partner i AI Sweden har redan gett konkreta resultat. Bland annat genom mötesformat som Partner-to-Partner, där Arctic Group hämtat inspiration, kunskap och idéer från andra aktörer i nätverket.

– Bara att vara med i nätverket har gett oss mycket och vi ser redan stora fördelar, säger Marie Nilsson, konsult och en av dem som driver AI-frågorna internt (ses på bild nedan) och lägger till:

–Särskilt värdefullt för Arctic Group är att hitta andra partners inom AI Sweden som också lyfter etiska frågor – något som blivit ett våra viktigaste fokusområden i vår AI-satsning.

Vilka drivkrafter ser ni som extra viktiga?

– Vi upptäckte att vi var några kollegor med extra stort AI-intresse, men det viktigaste är att vi har en ledning som verkligen stöttar oss. Utan det kommer man inte långt, säger Marie Nilsson.

Arctic Group arbetar inte bara med Cybersäkerhet, utan också med Systemutveckling, Integration och Application lifecycle management (ALM). Med 70 medarbetare på kontor i Luleå, Sundsvall, Gävle och Stockholm, har företaget en bred kompetensbas – men nu handlar mycket om att alla ska förstå AI.

– Det räcker inte att ett team jobbar med det här. Hela företaget ska andas AI. Det är ingen produkt man köper, det är något vi alla måste använda och förstå riskerna med, säger Linus Larsson (bild nedan).

Utmaningar – att förändra inifrån med förståelse och ansvar

Att gå från intresse till förändring innebär både möjligheter och utmaningar. Arctic Group har nyligen genomfört en intern AI-mognadsmätning tillsammans med AI Sweden som nu ligger till grund för nästa steg, där även ledningens AI-utveckling ses som viktig. Förutom det egna, interna arbetet med AI arbetar företaget med sina egna kunder och ser då även till vilken AI-mognad som finns ute hos kunderna:

– Vi har kunder med väldigt olika AI-mognad. En del är nyfikna, andra får inte ens använda AI på grund av säkerhet eller vågar inte på grund av etiska risker. Det gör att vi måste vara lyhörda men också modiga, säger Erik Karlsson, konsult.

Något som är extra värt att nämna handlar om den etiska dimensionen som genomsyrar mycket av Arctic Groups AI-arbete:

– AI är ofta byggt på data som speglar historiska maktförhållanden. Jag är kvinna, jag har döttrar – och det här är inte bara teknik. Det handlar om representation, om vem som formar framtiden, säger Marie Nilsson och hennes kollega Linus Larsson instämmer och förklarar vidare:

– Just nu känns det som att sedan Chat gpt-boomen är vi i en bubbla där allt går fort. Det finns många priviligierade, medelålders män som utvecklar språkmodeller och som inte bryr sig om det etiska – allt ska gå fort och alla vill tjäna pengar. På plus-sidan finns kommande regler och förväntningar bland annat tack vare den nya EU AI Act, som kortfattat handlar om världens första omfattande lagstiftning för att reglera artificiell intelligens inom EU. Den trädde i kraft den 1 augusti 2024 och bestämmelserna börjar gälla successivt, och syftar till att främja säker, etisk och människocentrerad AI-användning samtidigt som innovation och konkurrenskraft inom EU stärks. De flesta övriga bestämmelser gäller från den 2 augusti 2026.  Vi ser framför oss att det kommer finnas företag med en etisk skuld.

Goda exempel: studenter, språkmodeller och AI-avatarer

En av Arctic Groups styrkor är samarbetet med studenter, framför allt från Luleå tekniska universitet. Studenter får komma in tidigt i verksamheten och deras kunskap om AI, särskilt inom prompt engineering, tas snabbt tillvara.

– Dagens studenter har AI med sig på ett helt annat sätt. De pratar ett nytt språk, och det höjer allas vår kompetens, förklarar Marie Nilsson.

Ett konkret exempel är utvecklingen av en AI-avatar för interna utbildningsfilmer. Målet var att skapa en inkluderande, icke-biasad digital guide, som bygger på en egen språkmodell.

– Vi ville visa att AI kan användas kreativt och etiskt. Det här började som en pilot tillsammans med en student som la grunden och har sedan fortsatt med flera studenter som vidareutvecklat den, och vi tror att det är den första AI-avatar i sitt slag i Sverige. Vi planerar att börja använda den i internutbildningar redan i höst, säger Erik Karlsson (ses på bild nedan) som även ser värdet av att AI presenteras på rätt sätt:

– Språket påverkar om människor litar på AI. Det är subtilt, men viktigt – representation handlar också om hur AI låter. För oss som bolag, rent praktiskt kan det handla om att prompta etiskt, eftersom det än så länge finns flest språkmodeller som är biased.

Som slutord säger Linus Larsson med eftertanke:

– Det går fort nu. Alla springer, men missar, eller glömmer det etiska. Vi vill vara ett företag som stannar upp, reflekterar och gör rätt.

AI Sweden är Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens, etablerat 2019 med stöd från Tillväxtverket, Vinnova samt offentlig och privat sektor. AI Swedens norra nod finansieras även av Region Norrbotten. Målet är att påskynda användningen av AI för samhällets och näringslivets bästa. Organisationen driver projekt inom exempelvis sjukvård, energi och offentlig sektor, utvecklar AI-lösningar tillsammans med partners, och erbjuder utbildningar samt verktyg för att hjälpa organisationer komma igång med AI.  AI Sweden är icke-vinstdrivande och samverkar med över 160 partners från offentlig sektor, näringsliv och akademi.

Vill du veta mer om AI Sweden, eller är nyfiken på hur AI kan vara till nytta för just ditt företag? Varmt välkommen att höra av dig till oss på LTU Business & AI Sweden.  

 

 

 

Cookie-inställningar
?>