Stora framgångar för Luleåföretaget

Bastutält på export

Bild på bastutält i grönskande naturBild på bastutält i grönskande natur

Bastutält på export – stora framgångar för Luleåföretaget

Gillar du också att basta? För den som längtar har Luleåföretaget Bast hittat en lösning. Företaget startades i slutet av 2022 av Luleåkillarna Viktor Pettersson, Josef Segerlund och Sebastian Sandlund, och idén uppkom när de upptäckte att många gym började stänga deras bastus på grund av skenande elpriser. ”Det borde vara möjligt att göra ett tält, med en kamin”, tänkte grundarna. Men hur skulle de unga entreprenörerna i Bast komma vidare med sin affärsverksamhet?

– Vi kontaktade LTU Business och David Kero, som är affärsutvecklare som hjälpte oss vidare till LTU. Tack vare David gick det väldigt fort, inom två veckor var vi igång med vår samverkan med universitetet. Det var kritiskt att få den hjälpen – vi hade aldrig kommit så långt annars. Vi har fått validering på hur vi tänker, våra produktionsflöden. Det är som att vi hade haft en egen forskningsavdelning i vårt lilla nyskapade företag, säger Viktor Pettersson och fortsätter:

– Tack vare all hjälp vi fått kan vi nu gå ut och säga att vi har det bästa bastutältet i världen. Design, funktion och att vi kan finnas till för alla kunder – oavsett om man mestadels vill ha det på sin gård eller ta med det till landet. Dessutom har vi varit noga med att det ska vara tillgängligt och kunna användas av alla – även för den som har en synnedsättning eller sitter i rullstol exempelvis.

David Kero, affärsutvecklare på LTU Business om Bast:

– Det började med att jag kontaktades av Bast vilket kändes otroligt roligt, ett ungt och spännande bolag som ville veta mer om vad vi gör och hur vi kan stötta företag. När vi sågs genomförde vi en behovskartläggning med syftet att skapa en gemensam förståelse för vilka behov och mål som fanns, som i sin tur blir ett underlag för hur vi kan erbjuda bästa möjliga stöd. Bast hade många frågor om export och produktutveckling, så jag matchade dem med min kollega som är väldigt kunnig på exportfrågor. Dessutom visste jag att det finns kurser på LTU som skulle passa väl för de utvecklingsfrågor som grabbarna på Bast hade och på så sätt kunde de komma samman. Det är superkul att höra att vår kunskap och nätverk kan hjälpa spännande företag vidare i sin resa. Det som är viktigt att komma ihåg för företag är att det inte alltid behöver vara en högteknologisk innovation, produkt eller tjänst för att kunna samverka med universitet. Det kan istället vara så att samverkan med universitet leder till mer tekniska lösningar, processer, produkter eller tjänster, precis som i detta fall med Bast.

Skulle du vilja sänka trösklarna för företag som vill samverka med LTU och LTU Business?

– Ja, absolut. Vi på LTU Business har vår kunskap om att validera marknader, innovationshöjd och övriga möjligheter. Dessutom har vi fantastiska nätverk. LTU har alla otroliga studenter och forskare som kan hjälpa företagen vidare. Jag skulle önska att fler testade möjligheterna som finns, säger David Kero.

– Den hjälp som vi fått är fantastisk, och jag vill verkligen tipsa om att söka stöttning. – Viktor Pettersson på Bast.

Försäljningen av bastutälten har nu pågått under drygt ett år och över hälften har gått på export. Det är framför allt i Norge, Storbritannien och Irland men också övriga Europa som kunderna finns. När Bast blickar framåt är fokus fortsatt på en vidareutveckling av bastutältet samt tillhörande produkter.

– Det fina är att vi ser att vi gör det möjligt för fler att basta, bastutältet funkar året om – på vintern får du bara se till att borsta av snön lite då och då. Vi har bastat i minus 36 grader, det är det värsta stresstestet vi gjort, säger Viktor Pettersson avslutningsvis, med ett leende.

(På bilden ovan ses Viktor Pettersson i mitten, med Sebastian Sandlund till vänster och Josef Segerlund på sin högra sida. Bildcredd Jacob Nilsson). 

Cookie-inställningar
?>