Så lyckas du med din exportsatsning
Vår kollega Katharina Saalo har under många år arbetat i ledande befattningar med internationella företagsexpansioner. Här tipsar hon om frågor att ställa sig i samband med en exportsatsning!
Så lyckas du internationellt – 5 frågor att ställa sig inför en exportsatsning:
- Vem är er kund?
I Sverige är det kanske slutkunden, utomlands kan det vara en återförsäljare som marknadsför och säljer produkten mot slutkund. - Vad är ert exporterbjudande?
Det kan se annorlunda ut än på hemmaplan. - Hur lätt är det att komma igång?
Prioritera marknader som har marknadspotential, men som även är relativt enkla att etablera sig i. - Vilka kanaler?
Dina försäljningskanaler kan vara alltifrån direktförsäljning och webbförsäljning till återförsäljning. - Har ni samsyn?
Säkerställ att ledning och ägare är enade gällande nivå och inriktning på er satsning.
Slutligen: Gör en tidsplan, beräkna kostnader och ha en kalkyl på plats.