Så lyckas du med din exportsatsning

Vår kollega Katharina Saalo har under många år arbetat i ledande befattningar med internationella företagsexpansioner. Här tipsar hon om frågor att ställa sig i samband med en exportsatsning! 

 

Så lyckas du internationellt – 5 frågor att ställa sig inför en exportsatsning: 

  1. Vem är er kund? 
    I Sverige är det kanske slutkunden, utomlands kan det vara en återförsäljare som marknadsför och säljer produkten mot slutkund.
  2. Vad är ert exporterbjudande?
    Det kan se annorlunda ut än på hemmaplan.
  3. Hur lätt är det att komma igång?
    Prioritera marknader som har marknadspotential, men som även är relativt enkla att etablera sig i.
  4. Vilka kanaler?
    Dina försäljningskanaler kan vara alltifrån direktförsäljning och webbförsäljning till återförsäljning.
  5. Har ni samsyn?
    Säkerställ att ledning och ägare är enade gällande nivå och inriktning på er satsning.

Slutligen: Gör en tidsplan, beräkna kostnader och ha en kalkyl på plats.

Lycka till!

Läs mer om Katharina Saalo ->

Cookie-inställningar
?>