Tankar om prissättning – tips från Erik Hagenrud

Att lyckas med sin prissättning är ett av de snabbaste sätten att öka lönsamheten. Här delar affärsutvecklare Erik Hagenrud på LTU Business med sig av sina tankar.



Faktorer att ta med sig för att sätta rätt pris:

  • Taket för priset
    Hur stort värdet är för kunden utgör taket för priset – över detta pris finns ingen efterfrågan.
  • Golvet för priset
    Kallas ofta TK-priset, vad är den totala kostnaden för erbjudandet? Priset måste vara lika eller högre – under detta pris finns ingen affär.
  • Marknadspriset
    Någonstans mellan dessa hittar du marknadspriset. Marknadspriset är värdet av erbjudandet på marknaden, vilket i grunden avgörs av utbud och efterfrågan.

Kan du höja ditt marknadspris? JA! Med det handlar om hur…
… trovärdig du är på att förklara vad erbjudandet levererar för värde till kunden
… ditt erbjudande positionerar sig mot konkurrenterna och hur tuff konkurrensen är
… starkt ditt varumärke är
… du lyckas undvika prissänkning i förhandlingar
… du kan leverera mer värde i leveransen utan att kostnaden stiger i samma takt

5% gör stor skillnad
Om du har en marginal på 20% på det du säljer och du sänker priset eller ger rabatt med 5% så minskar du lönsamheten med 25%. Om du däremot höjer priset med 5% så ökar du lönsamheten med 20%.

Prissättning och förhandling är det snabbaste sättet att öka eller minska din lönsamhet. Lycka till!

 

?>