Affärsutveckling
Strategi och analystjänster
I dag är ledarens roll mångfacetterad och i ständig förändring – ofta blir det strategiarbete lidande på grund av det operativa arbetet. Det gör det svårt att få ett tydligt grepp om vad som säkrar den långsiktiga tillväxten och skapar lönsamhet. Stress gör att beslut baseras på magkänsla istället för på analys. Våra affärskonsulter kan hjälpa dig att skapa tydlighet och riktning i din organisation.
Här är några exempel på svåra frågor som vi kan hjälpa er med.
-
– Nyemission eller försäljning av bolaget
– Avslut eller flytta verksamheten
– Förvärv av ett företag eller flera företag
– Ägarskap / linjepaket
– Start av nya affärer / nya affärsområden
– Organisatorisk förändringVår hjälp: Vi har lång erfarenhet av delta i svåra beslut och göra analytiska utredningar som hjälper företag att bli starkare i förändringens stund. Med våra metoder analyserar vi dina förutsättningar och hjälper dig att staka ut det bästa metoden för att ta sig vidare.
-
Ska du exempelvis:
– Investera i nya lokaler?
– Starta en webbhandel?
– Expandera geografiskt till nya marknader?
– Genomföra andra investeringar som kräver en detaljerad ekonomiskt beräkning som underlag för beslut eller för diskussioner med styrelse, investerare och banker?Vår hjälp: Vi stöttar dig i att ta fram en pålitlig och långsiktig investeringskalkyl eller business case som ger dig god argumentation med berörda intressenter.
-
– Vilka produkter och tjänster ska ni sälja, och hur ska ni sälja dem?
– Vilka kunder ska ni sälja åt – geografiskt, branschmässigt?
– Hur ska ni bäst anpassa er verksamhet för att leverera kundvärde till de valda kunderna?Vår hjälp: Vår främsta expertis finns inom tillväxtstrategier där vi stöttar företag att ta fram nya strategier och visioner – grundade på fakta och analys – för att säkerställa en önskad utveckling. Vi stöttar dig i att testa er valda strategi med hjälp av strukturerad omvärldsbevakning och en bred intervjuinsats med branschexperter, befintliga kunder, tappade kunder, framtida kunder och konkurrenter.
-
Vår hjälp: Vi hjälper er gärna att planera och utföra workshops, arbetsmöten, konferenser och inspirationsföreläsningar som rör ert strategiska arbete. Ofta så arbetar vi med VD och ledning för att sätta mål för workshopen och planera för ett stort engagemang och en önskat resultat. Våra insatser sträcker sig från en timme till en två dagars-konferens och vi har många spännande metoder att presentera för er.
-
Vår hjälp: Vi hjälper er gärna att planera och utföra workshops, arbetsmöten, konferenser och inspirationsföreläsningar som rör ert strategiska arbete. Ofta så arbetar vi med VD och ledning för att sätta mål för workshopen och planera för ett stort engagemang och en önskat resultat. Våra insatser sträcker sig från en timme till en två dagars-konferens och vi har många spännande metoder att presentera för er.
-
– Söker ni ett opartiskt stöd till ledningen som kan se med nya ögon på företagets utveckling och arbete och utmana planer och strategier?
-Vill ni ha någon att bolla svåra frågor med inför styrelsemöten?Vår hjälp: Under våren 2018 lanserade vi tjänsten Strategiskt bollplank där vi tillsammans med 1-3 personer från företagets ledningsgruppen hade återkommande strategiska diskussioner (ca 2 h per gång, med 2-8 veckors mellanrum beroende på behov).
-
– Vill ni ha en mer effektiv styrning av företaget?
– Behöver ni lära er bättre uppföljning?
– Behöver ni skapa tydliga nyckeltal?Vår hjälp: Vi har i flera företag, internationella som mindre regionala, varit med och tagit fram och implementerat styrningssystem, KPI:er (mätetal) och rapportstrukturer. Allt för att ni som ledning ska ha bättre koll på verksamheten och känna en trygghet i att era beslut tar er framåt i rätt riktning.
-
– Känner ni att ni kanske kan ta högre pris för era produkter och tjänster?
– Har ni nya erbjudanden som ni är osäkra på hur de ska prissättas?
– Vill ni ta reda på vilket värde era produkter och tjänster skapar hos era kunder?Vår hjälp: Att sätta rätt pris är en strategiskt viktig, och svår, uppgift. Priset ut till kund påverkar direkt resultatet. Många företag saknar idag metoder för hur de på ett optimalt sätt prissätter, och faller tillbaka på att sätta kostnad + en bestämd marginal. Vi hjälper gärna till att titta över er prissättningsstrategi och rådge er om huruvida det finns potential att förändra det.