Programmet gav Kukkolaforsens VD en strategisk nyckelknippa
Martin Spolander, VD och delägare i familjeföretaget Kukkolaforsen Turist & Konferens AB, var en av deltagarna i Besöksnäringens Tillväxtakademi när programmet startade 2021. Programmet är speciellt utformat för att ge ledare inom besöksnäringen praktiska verktyg och nya strategier i utvecklingen av sin verksamhet.
Vad lockade dig att söka Besöksnäringens Tillväxtakademi?
– Vi har en ganska bred verksamhet med olika säsonger och kundgrupper. Pandemin förändrade mycket av det som vi tidigare tog för givet. Samtidigt som vi inte riktigt ännu är i ett läge att se tydliga nya trender så hade vi ett starkt behov och en möjlighet att tänka igenom vår verksamhet i ett långsiktigt perspektiv. Programmet blev startskottet för det arbetet. Som företagare vill man ju alltid utvecklas och komma ett steg längre, och samtidigt så är jag personligen väldigt intresserad av analytiska frågor.
Vad tog du med dig från programmet?
– Nycklarna att snabbt ta reda på om man satsar på rätt saker. Man får tydligare mål och därmed större chans att lyckas. Det som verkligen var värdefullt var att få kunskap om vilka de viktigaste nycklarna är för att snabbt kunna göra en bedömning av en möjlighet eller en idé och jobba effektivare. Vi fick modeller och tankesätt som passar för just vår verksamhet och möjlighet att reflektera kring helheten.
Hur har programmet hjälpt er att utveckla Kukkolaforsens verksamhet?
– Programmet satte igång frågor som ”vad tjänar vi pengar på?”, ”vad är vi bra på?” och ”vilken position vill vi ta?”. Med hjälp av verktygen i programmet så har ledningsgruppen påbörjat en process att genomlysa våra långsiktiga strategier. Resultatet av det arbetet ska ju sen genomsyra hela verksamheten och såklart även medarbetarna och kundernas upplevelse av oss.
Vem vill du tipsa programmet om?
– Skulle egentligen säga alla! Särskilt tror jag det passar små och medelstora företag där man kanske är erfaren entreprenör men känner att man saknar en formell grund i ekonomi och strategi. Som entreprenör har man ju ofta fullt upp, men jag tror det är värt att lägga tiden. Man får koll på sånt som kan vara avgörande i längden, exempelvis hur man öka sina intäkter eller jobba effektivare.
Anmäl ditt företag till Besöksnäringens Tillväxtakademi 2022
Anmäl ditt företag till Besöksnäringens Tillväxtakademi 2022
Nästa omgång av Besöksnäringens Tillväxtakademi startar april 2022. Deltagaravgiften är 7500 kr ex moms per företag. Programmet genomförs av LTU Business med finansiering från Tillväxtverket, Region Norrbotten och Längmanska Företagarfonden.