Haparanda Stadshotell växlade upp med Besöksnäringens Tillväxtakademi

När pandemin slog till och gästerna lyste med sin frånvaro var krisen i besöksnäringen ett faktum. Haparanda Stadshotell, likt många andra, tvingades ställa om verksamheten över en natt. En som läget till trots ändå vågade tänka långsiktigt var Susanne Wallin, hotellets VD och ägare. För henne blev Besöksnäringens Tillväxtakademi en boost helt i rättan tid.

Sedan Susanne Wallin tog över Haparanda Stadshotell för fyra år sedan har hennes entreprenörsegenskaper varit en trygghet och källa till att driva och vidareutveckla hennes visioner för verksamheten.

”Nu när jag fått nya verktyg ser jag fram emot att omsätta dem i praktiken tillsammans med våra medarbetare.”

Men för att ta nästa kliv och kunna involvera medarbetarna i än större utsträckning behövdes något mer.

–          Jag saknade verktyg för att få struktur i mina egna tankar, men framförallt också en struktur för att involvera mina medarbetare i min ledningsgrupp för att ta nästa steg och få med dem på banan att bli goda entreprenörer, säger Susanne.

Affärsutvecklingsprogram för besöksnäringen

När Susanne sökte till Besöksnäringens Tillväxtakademi rasade pandemin. Susanne beskriver hur fokus blev “här och nu”, varken tid eller energi fanns att tänka långsiktigt.

”Vi som deltog fick ny energi att lyfta blicken och en påminnelse om vikten av ha en långsiktig strategi.”

Pandemin innebar mer eller mindre att branschens förutsättningar förändrades radikalt när viktiga utländska marknader och säljkanaler blev otillgängliga över en natt.

–          Vi såg att företagsledarna hade ett stort behov av handfasta verktyg för att navigera sina verksamheter framåt. I tät dialog med Swedish Lapland Visitors Board skräddarsydde vi ett program för detta, säger Monica Äijä-Lenndin, projektledare på LTU Business.

En verktygslåda att fokusera om och tänka nytt

I programmet har deltagarna gjort djupdykningar i affärsmodeller, prissättning, marknadsanalys och mycket mer under ledning av erfarna affärsutvecklare. Upplägget har varvat föreläsningar, workshops och individuell coaching.

–          Jag kan verkligen rekommendera att delta Besöksnäringens Tillväxtakademi. Nu när jag fått nya verktyg ser jag fram emot att omsätta dem i praktiken tillsammans med våra medarbetare, säger Susanne.

 

Anmäl ditt företag till Besöksnäringens Tillväxtakademi 2022

Nästa omgång av Besöksnäringens TIllväxtakademi startar april 2022. Deltagaravgiften är 7500 kr ex moms per företag. Programmet genomförs av LTU Business med finansiering från Tillväxtverket, Region Norrbotten och Längmanska Företagarfonden.

?>