Kompetensutveckling
Turistanläggningars form & funktion
Med form och funktion som utgångspunkt arbetar man med plats, ursprung och historik som naturliga ingredienser i upplevelsen.
Med design och arkitektur skapar du kvalitet och konkurrenskraft i upplevelsen. Det stärker kundens val och visshet om att de inte bara kommer att lämna anläggningen som en nöjd kund, men också få med sig bilder och berättelser vidare till sina vänner.
→ Omgången 2021 leds av stjärnarkitekten Josefina Nordmark.
Det här får du
– Fördjupade kunskaper i hur du kan använda arkitektur och design för att ta kundupplevelsen till nästa nivå och därmed stärka din attraktionskraft.
– Ett nätverk av likasinnade eldsjälar att bolla tankar och idéer med.
– En individuellt anpassad plan för den fortsatta utvecklingen av er anläggning, framtagen i nära samarbete med designers och arkitekter.
– Kvalificerade och noga utvalda processledare och föreläsare.
Deltagare 2021/2022
- Sky Village
- Dundret Gällivare Fjällanläggning AB
- Taiga Forest Lodge
- Peace & Quiet Hotel
- Kvikkjokkstugorna
- Sörbyn Turism & Konferens
- Laponia Rederi AB
- Viltfarmen
- Artic Old School
Läs mer om Turistanläggningars form & funktion
-
Utvecklingsprogrammet pågår under ca ett år, med sju träffar och en studieresa. Tyngdpunkten ligger på kundupplevelsen, att få en helhetssyn och bättre förmåga att se sambandet mellan olika delar.
– Upplägget i Turistanläggningars Form & Funktion bygger på en processinriktad arbetsmetodik och en holistisk syn på kunskap. Det betyder att lärandet är aktivt och ska leda till förståelse och förmåga, säger Josefina Nordmark, processledare för Turistanläggningars Form & Funktion.
-
Träff 1: Profilering och marknadsföring
Ur anläggningsägarens perspektiv handlar marknadsföring om att ge sig till känna för marknaden och sprida medvetenhet kring de erbjudanden man har.Träff 2: Att köpa vistelsen och anlända till anläggningen och orientering
Att köpa vistelsen och att anlända till anläggningen. En skylt eller ett orienteringsmaterial skall förmedla en känsla och ett budskap, oftast för en verksamhet, vägvisning eller som ren information eller reklam.Träff 3: Hållbar arkitektur och gestaltning ur ett helhetsperspektiv
Låta förutsättningarna styra, vårda befintliga kvaliteter. Arbeta med en tydlig idé/konceptTräff 4: Inredningsdesign
Hållbart över tid – åldras vackert. Gammalt och nytt ger unikitet. Vad ger mest effekt?Träff 5: Komforten på anläggningen
Komfort är något som betyder särskilt mycket för oss när vi reser och när vi bor på exempelvis hotell. I betydelsen ligger att något är angenämt och praktiskt bekvämt.Studieresa
Träff 6: Delarna och helheten
Färg, form, material, belysning och stil är några av begreppen som vi använder för att förklara och ”bygga” en anläggning och helhet, med individen i centrum utifrån platsen och anläggningens profilTräff 7: Hållbarhet och gestaltningsplan
Det är lättare att skapa framtiden än att förutse den -
Nytt för i 2021/22: 8 timmars individuell rådgivning/coaching i slutet av programmet.
Pris, format och datum
Hur
Under ett går genomförs sju tematiska träffar med arkitekter och designers samt en studieresa, med tyngdpunkt på aktivt lärande där du parallellt jobbar med er gestaltningsplan. Nytt för omgången 2021 är att åtta timmar individuell rådgivning/coaching ingår i slutet av programmet.
Datum
Programmets första träff sker den 15-16 september 2021.
Pris
10 000 kr ex moms för alla träffarna, som förläggs på platser där vi har medverkande anläggningar, samt studieresa inkl. logi i dubbelrum (ord. pris 20 000 kr ex moms).
Anmäl ditt intresse till Turistanläggningars Form & Funktion
Sök nu!Kontaktperson
”Utbildningen har betytt allt för oss, både genom vi fått mer kunskap om arkitektur och design, men också nätverket.”
– Britta Lindvall, Treehotel