Stjärnarkitekt ska stärka Norrbottens besöksnäring

Nu är det klart att arkitekten Josefina Nordmark kommer att leda utvecklingsprogrammet TUFF (Turistanläggningars Form & Funktion) som startar 2021. Programmet fokuserar på att utveckla koncept och kundupplevelse och stärka besöksnäringens kurrenskraft. Treehotel, Camp Ripan och Årrenjarka är exempel på tidigare deltagare.
– Det känns fantastiskt roligt att få leda en ny omgång av TUFF. Jag är väldigt optimistisk till Norrbottens besöksnärings framtid och lyckas vi bara ta vara på kvaliteterna som finns här har vi en jättestor potential, säger Josefina.

Josefina Nordmark. Foto: Sven-Åke Visén.

→ Relaterad artikel: ”Ny storsatsning ska stärka ledare i besöksnäringen”
→ Läs mer om TUFF och anmäl ditt intresse att delta

Josefina Nordmark är grundare och vd på arkitektbyrån Nordmark & Nordmark och adjungerad professor i arkitektur på Luleå tekniska universitet där hon håller i kurser och handleder examensarbeten. Hon kommer ursprungligen ifrån Kalix, läste till arkitekt på Chalmers och flyttade för tjugo år sedan hem till Norrbotten och Luleå där hon bor med sin familj och sina två hundar i ett egenritat hus som hon nyligen visade upp i SVT:s ”Hemma hos arkitekten”.

– Som arkitekt i Norrland får man jobba med en bredd av projekt. Det finns ett stort behov av bostäder men också projekt för besöksnäringen, kontorshus, projekt åt både privatpersoner och stora företag. Den stora spännvidden gör jobbet roligt och utvecklande, säger Josefina.

För en bättre kundupplevelse

I TUFF vägleder Josefina tillsammans med andra specialister de deltagande företagen till insikter och en konkret plan för hur deras anläggning kan utvecklas. Målet är att förbättra besökarens upplevelse.

Arbetet sker i en serie träffar ute på de deltagande företagarnas anläggningar. På varje träff fokuseras arbetet på den aktuella anläggningen och man analyserar den tillsammans. På varje träff arbetar man dessutom med ett specifikt tema. Josefina förklarar:

– Det viktigaste är att bli medveten om den byggda miljöns betydelse för besökarupplevelsen och hur den är grundad i företagets identitet och värderingar. Hur bildar delar som den exteriöra miljön, interiören och maten en genomtänkt helhetsupplevelse? Det handlar om att knyta ihop gestaltningen i alla sina delar med den man vill vara och ta tillvara på platsens kvaliteter och potential. Vi tittar också på till exempel varumärket och hur man kommunicerar.

Har lett TUFF tidigare

Josefina Nordmark ledde TUFF-omgången 2018-2019 och är alltså tillbaka för en ny omgång, vilket gläder projektledaren för TUFF på LTU Business, Monica Äijä-Lenndin:

– Vi är så tacksamma att vi får med oss rutinerade Josefina igen, som var så uppskattad av våra anläggningar som deltog i programmet 2018/19. Dessutom har hon ett hållbart förhållningssätt, vilket vi ska lägga extra fokus på i denna omgång, säger Monica.

Som processledare håller Josefina Nordmark ihop arbetet och är rådgivare tillsammans med specialister inom områden som till exempel varumärkesutveckling och inredningsdesign. Hon har positiva erfarenheter från den förra omgången.

– Alla anläggningar har sina egna utmaningar och förutsättningar. Programmet bygger på att man får hjälp att förstå vilka kvaliteter som ska förstärkas för att uppnå störst effekt i relation till kostnaden. En viktig del av programmet är hållbarhet och det genomsyrar alla moment, säger Josefina.

– Det var särskilt berikande med variationen av deltagare med både små och stora anläggningar, olika utmaningar och vilken potential som finns på olika platser. Att se deras verklighet och ge dem rådgivning utifrån deras egna tankar om hur de vill utveckla sina anläggningar.

– De olika deltagarna ger också otroligt mycket till varandra. Jag har upplevt att de har stor nytta av erfarenhetsutbytet och att nätverka och bygga nya relationer. Hela gruppen blir mer analytisk under processen och det blir väldigt roliga och givande diskussioner.

Vad man får med sig

Utöver insikterna, inspirationen och nya kontakter får varje deltagare med sig en konkret gestaltningsplan, ett samlat dokument, som utgör ett verktyg och beslutsunderlag i den fortsatta utvecklingen av anläggningen. Den fungerar även som ett ramverk om eller när deltagaren vill anlita till exempel en arkitekt eller förnya sin webbplats.

Nytt för i år är att varje deltagare även får åtta timmars individuell rådgivning.

Datum och pris

Utifrån det rådande läget med pandemin och att vi gärna vill genomföra fysiska träffar återkommer vi med startdatum till alla som anmält intresse.

Satsningen finansieras med stöd från Tillväxtverket, Region Norrbotten och Längmanska Företagsfonden vilket möjliggör starkt reducerade deltagaravgifter för företagen som har behov av programmet.

→ Läs mer om TUFF och anmäl ditt intresse att delta

Partners

sizer
?>