Nu startar LTU Business Sommar

Ready, steady, go! Den här veckan påbörjar 20 universitetsstudenter coachade av LTU Business affärsutvecklare sitt nio veckor långa sommaruppdrag: Att göra skillnad som idé- och affärsutvecklare i riktiga uppdrag från bland andra gruvindustrin och rymdindustrin.
– Det känns otroligt kul. Nu kör vi, säger Hanna Lundgren, 24 år och blivande civilingenjör.

LTU Business Sommar genomförs årligen och är ett nio veckor långt sommarprogram där studenter främst från Luleå tekniska universitet arbetar med idéutveckling och kommersialisering inom ett område som matchar deras intresse. Arbetet sker i team med stöd av LTU Business affärsutvecklare och strateger. Årets omgång drog i gång i måndags och sker helt online på grund av pandemin.

Studenterna har delats upp för att arbeta med case inom fyra olika teman: Gruvinnovation, Space innovation, Startup och Impact Lab. I temat Impact Lab får teamen jobba med en valfri utmaning som har koppling till samhälle och hållbarhet – något som lockade Hanna Lundgren som läser teknisk design:

– Jag sökte för att få jobba med idéutveckling och driva ett eget projekt under sommaren. Det känns extra kul att få jobba med en egen idé som har koppling till hållbarhet, och att få skapa nya kontakter och lära sig av andra. Nu ska vi identifiera en viktig utmaning och ägna sommaren åt att komma närmare en lösning, säger Hanna.

En beprövad metod

Under programmet får studenterna lära sig grunderna i affärsutveckling och Innovation Due Diligence®, en beprövad metod som används för att analysera fler än 200 idéer och innovationer varje år. Vid slutet av sommaren har de lärt sig att pitcha, göra marknadsundersökningar och att utvärdera affärsmodeller och marknader.

Dr. Moses Browne Mwakyanjala är grundare och vd för Remos Space Systems AB, ett företag som utvecklar nya lösningar för satellitkommunikation och deltar med ett case i sommarprogrammet.

– Vi är glada över att vara med. Studenterna får en möjlighet att jobba med riktiga affärsutvecklingsprojekt och kan bygga relationer med framtida arbetsgivare. Samtidigt får vi ett värdefullt bidrag till vår strategi och våra planer. Vi ser fram emot ett bra och utvecklande samarbete över sommaren, säger Moses.

Ett ansvarsfullt uppdrag

Studentkonsulterna har en personlig affärscoach från LTU Business för att stötta arbetet, men fokus ligger på att arbeta självständigt.

– Programmet är en win-win-win. Studenterna får relevant hands on-erfarenhet och knyter kontakter med potentiella arbetsgivare. Forskare och företag som ställer upp med case får en skjuts i sina affärsidéer, produkter och tjänster. Finansiärerna får hjälp att driva utveckling i sina branscher, säger Karoline Pettersson, affärsutvecklare på LTU Business.

På grund av pandemin genomförs LTU Business helt digitalt i år.

– Vi har digitaliserat utbildnings- och arbetsmaterialet och alla träffar sker över nätet. Det gör att studenterna kan skapa samma goda nytta som tidigare år, men på ett säkert sätt från sina hemorter på olika håll i landet, avslutar Karoline.

LTU Business Sommar kan genomföras tack vare finansiering från Stiftelsen Företagande i Luleå, Luleå tekniska universitet, Vinnova, Swedish Mining Innovation och genom rymdutvecklingsprogrammet RIT2021:

Nu startar Norrlandsnavet
Hur vi hanterar Covid-19
sizer