Innovationsledning
Innovation Due Diligence®
Att utveckla nya produkter kan ofta ta lång tid och innebära stor osäkerhet på lönsamhet. Innovation Due Diligence hjälper dig att utveckla idéer på ett hållbart sätt genom att minimera risk, ta produkten snabbare ut på marknaden och öka din innovationsförmåga. Metoden är ett verktyg för dig att arbeta strukturerat med innovationsledning.
Över 300 nya idéer testas varje år med hjälp av Innovation Due Diligence. Metoden är betrodd av forskare från Luleå tekniska universitet, företag och forskningsinstitut som RISE (Research Institutes of Sweden) och EIT (European Institute of Innovation & Technology).
Det här får du
– En idéöversikt som på ett objektivt sätt beskriver din innovations nuläge.
– En komplett kartläggning, test och prioritering av potentiella fokusmarknader.
– Fullständig kommersialiseringsstrategi och ett sammanställt beslutsunderlag med rekommendation för nästa steg framåt.
Läs mer om Innovation Due Diligence (IDD)
-
Innovation Due Diligence fungerar oavsett hur långt du kommit med din idé, men gör allra störst skillnad i att spara tid och pengar åt dig om du har en idé som är i ett tidigt skede. Du behöver absolut inte ha någon prototyp eller färdig marknadsundersökning.
-
Metoden är byggd så att den utgår ifrån ett marknadsbehov, men den går lika bra att applicera på kommersiella affärskoncept som idéer som skapar samhällsnytta. Kanske är din idé en ny teknisk lösning, en smart lösning på en samhällsutmaning, en barnbok eller ett smart löpbälte. Till skillnad från alternativa metoder är Innovation Due Diligence utformat så att den passar även för mindre, etablerade företag att göra en analys och värdering av sina nya produktidéer.
-
Metoden är byggd så att den ska fungera för just din bransch. Kanske är din idé en ny teknisk lösning, en smart lösning på en samhällsutmaning, en barnbok eller ett smart löpbälte. Till skillnad från alternativa metoder är Innovation Due Diligence utformat så att den passar även för mindre, etablerade företag att göra en analys och värdering av sina nya produktidéer.
-
– Din idé kan vara en produkt, tjänst eller process. Du behöver absolut inte ha en färdig prototyp eller en marknadsstudie.
– Tillsammans med dig startar vi processen genom att diskutera vilka behov och på vilket djup som vi ska analysera din innovations potential.
– LTU Business tar hand om att analysera marknaden och tar fram den affärsmodell och prisbild som passar din idé bäst.
– Avslutningsvis får du sammanfattande rekommendationer om hur du ska gå vidare och ett underlag att använda för att fatta de avgörande besluten.
– Ofta går man vidare med att söka till ett inkubatorprogram eller andra företagsstöd, men privata investerare är också ett alternativ. Vi hjälper dig med kontakter och tips på vart du kan vända dig. -
Innovation Due Diligence (IDD) är en strukturerad metod som kartlägger marknadspotential för produkter och tjänster i tidigt skede, vilket sparar både tid och resurser. Metoden har utvecklats av LTU Business med stöd från Vinnova och Swedish Mining Innovation. Metoden IDD är idag helt gratis att använda via en så kallad Creative Commons-licens (www.innovationduediligence.com).
-
Om du som företag och organisation är i behov av att själv implementera ett verktyg och process för att testa marknadspotential, lanseringsstrategi och affärsmodell för innovationsidéer, så lär vi ut vår metod Innovation Due Diligence genom vårt utbildningskoncept IDD Academy.
Vill du veta mer om Innovation Due Diligence?
Skicka meddelandeFrån idé till marknad
Läs vår introducerande guide där vi bjuder på en liten del av vår samlade kunskap om att maxa affärsnyttan i nya innovationer. Vi fokuserar på den spännande gruv- och metallbranschen – en av våra viktiga huvudnäringar i norra Sverige och en industri i fokus för globala hållbarhetsmål.
Vad krävs egentligen för att lyckas med att gå från idé till marknad? Vilka affärsrelaterade frågor är viktiga i nästan alla innovationsprojekt och i vilken ordning ska man söka svar på frågorna? Med konkreta exempel från några av våra projekt i den globala gruv- och metallbranschen visar vi hur det kan gå till att få fram svaren och vad svaren kan leda till.
”Det är verkligen något jag kan rekommendera, framförallt när man som företag är ivrig och snabbt vill komma framåt.”
– Johan Hedlund, VD Neava