Stärk din instinkt med ny insikt


Nå era mål, snabbare och säkrare
Vi erbjuder rådgivning och kompetensutveckling som hjälper er verksamhet att fånga möjligheter och skapa klarhet för framtiden.
En lönsam väg från idé till marknad
Vi validerar den affärsmässiga potentialen i idéer och innovationer, gör marknadsanalyser och utvecklar konkreta strategier för nya produkter och tjänster, så att resurser investeras i projekt som ger resultat. Vi tar fram affärsmodeller och investeringsunderlag och kan även vägleda er i att hitta rätt samverkanspartner och finansiering för att kickstarta er satsning.
Boosta er konkurrenskraft
Vi kan stötta i er i att ta fram nycklarna för att styra er verksamhet mot era mål. Med hjälp av våra processer och metoder förbättrar ni er tillväxttakt och era resultat – till en lägre kostnad.
Vi hjälper er med produktutveckling och internationalisering. Med utgångspunkt i dina behov och utmaningar kan vi guida dig till ett samarbete med Luleå tekniska universitet samt andra forskningsinstitut och affärsutvecklingsnätverk såväl i Sverige som internationellt.
Varför oss?
LTU Business har hjälpt kunder med affärsutveckling sedan 1983 och stärker varje år +100 företag och organisationer i sin konkurrenskraft. Med nära 40 konsulter har vi lång och bred erfarenhet – från globala industrikoncerner till familjeföretag, från startups till kommunala och statliga bolag. Vi levererar våra tjänster till innovativa kunder i Sverige och Europa.
Nya marknader, kunder och produkter
Ta reda på om din nya idé är värd att investera i. Välj rätt marknad och strategi.
→ Samverka med universitetet och RISE
Utveckla din produkt och försäljning med hjälp av forskare, unga studenttalanger, test-/labbmiljöer och workshops.
→ Hitta nya marknader och partners
Vi hjälper er verksamhet etablera morgondagens viktigaste internationella samarbeten och marknader.
→ Finansiering & utvecklingskapital
Säkra finansiering för att göra verklighet av ditt utvecklingsprojekt.


Analyser och strategiska beslut
→ Skapa momentum för ledningsgruppen med tydliga processer och mätetal.
→ Välj rätt affärsmodell, prissättning och säljstrategi för att nå era mål.
→ Sälja, köpa, utöka eller omstrukturera verksamheten.
→ Investeringsanalyser och underlag för styrelse, investerare och banker.
→ Opartisk coachning och bollplank kring svåra beslut.


Kompetensutveckling för modiga och framtidsfokuserade ledare
Utvecklingsprogrammet för Norrbottens eldsjälar ger ny energi, verktyg, mentorskap och nätverk att möta framtidsutmaningarna.
För dig som vill fördjupa dina kunskaper inom strategi och få många praktiska verktyg, insikter och idéer kring hur ni förbättra er tillväxt.
→ Turistanläggningars Form & Funktion
Med form och funktion som utgångspunkt arbetar man med plats, ursprung och historik som naturliga ingredienser i upplevelsen.
→ Besöksnäringens Tillväxtakademi
Programmet ger dig praktiska verktyg och nya strategier för verksamhetens framtid – skräddarsytt för företagsledare i besöksnäringen.
Bli diplomerad i en beprövad och effektiv metod för att validera affärspotentialen i nya idéer.
Gör din organisation redo för framtiden tillsammans med Luleå tekniska universitet.


Vi som finns vid din sida

Lisa Ek
Lisa är ansvarig för LTU Business verksamhet mot företag och kommunala verksamheter. Hon har tio års erfarenhet av att stötta organisationer i strategiska frågor och utredningar, för allt ifrån mindre regionala företag till globala industrikoncerner. Lisa är civilingenjör och rekryterades till LTU Business 2016 och har sedan dess lett bolagets satsning på strategitjänster.
Lars-Åke Isaksson
En affärsutvecklare som arbetat de senaste 12 åren med internationalisering samt affärsutveckling av småföretag. Lars-Åke är i grunden är senior civilingenjör och ämneslärare, med ledarerfarenhet från tre bolag och många större projekt. Har tidigare arbetat 15 år inom IT och är medförfattare till 21 patent inom området.
Sofia Gullholm
Sofia Gullholm är affärsutvecklare och områdeschef för Västerbotten på LTU Business. Sofias specialisering är innovationsledning, projektledning, samt samverkan med näringsliv och akademi. Sofia har stark bakgrund inom kommersialisering och strategisk marknadsföring från både turism- och FMCG branschen, bl a för PepsiCo, Tropicana och Hurtigruten.

Emma Norrfors
Utbildad socionom med mångfacetterad erfarenhet av att själv driva och stötta andra i att skapa starka företag. Emma har djup branscherfarenhet från bland annat fastighet och hotell/restaurang, samt kring frågor om kompetensförsörjning, finansiering, samverkan och att starta eget. Hon brinner för småföretagens utveckling och arbetar sedan 2019 på LTU Business med att stärka samverkan mellan näringslivet och akademin.

Monica Äijä-Lenndin
Monica har mångårig erfarenhet i ledarpositioner samt affärsutveckling inom upplevelseindustrin och besöksnäringen. På LTU Business driver hon sedan 10 år de högt ansedda utvecklingsprogrammen för ledare i Norrbotten, Latitude 66 Mentorship och Turistanläggningars Form och Funktion. Hon är också engagerad i glesbygdsutveckling och kompetensförsörjning.
Niklas Grönberg
Niklas leder LTU Business arbete med strategitjänster sedan 2016, och arbetar inom en mängd branscher med både små och globala företag. Niklas är utbildad ekonom inom finans, och har tidigare jobbat bl.a som managementkonsult för Boston Consulting Group. Niklas är även ansvarig för LTU Business produktutveckling.
Jan Abrahamsson
Jan har tio års internationell erfarenhet av att arbeta i och med startups, investerings- och konsultverksamhet samt akademi, i roller inom affärsstrategi, entreprenörskap och innovation. Har ett passionerat intresse för affärsmodeller, disruptiv innovation och tillväxt i företag. Författare till ett flertal akademiska publikationer inom affärsmodellsinnovation, tillväxt för scale-ups och internationalisering.

Mattias Bergström
Mattias är flerfaldig företagsgrundare och disputerad forskare inom innovation. I sin roll på LTU Business har han arbetat för att stärka konkurrenskraften i såväl Norrbottens företag och regionens industrier i stort, inte minst genom att driva nya koncept för t.ex. klustersamverkan, workshops och idégenerering.