Northern Spinoff matchar unga talanger och snabbväxande bolaget Lingsom
Det finländska tolk- och översättningsföretaget Lingsom är en startup med hopp om att expandera till Norrbotten. Via programmet Northern Spinoff fick studenterna Ellen Hallqvist, Pontus Åhman och Anna Georgsson chansen att undersöka företagets möjligheter till framgång på den svenska marknaden. – Många av oss studenter ser en framtid inom konsultyrket. I den här typen av projekt tar vi det vi lärt oss vid skolbänken och applicerar det i verkligheten, säger Pontus.
Programmet Northern Spinoff startades av Arctic Business Incubator med målet att hjälpa företag utveckla idéer med internationell potential och starta spinoffs, där studenter rekryteras för att driva dem vidare. Flera idéer har nu börjat vidareutvecklas och paketeras för att kunna generera nya affärer och jobb till regionen.
En av deltagarna i programmet är översättningsföretaget Lingsom som är baserade i Vanda i Finland, men som hoppas på expandering till Sverige inom en snar framtid. Studenterna Ellen, Anna och Pontus hörde talas om caset genom projektpartnern LTU Business, som ansvarat för rekryteringen av studenter till programmet.
Trion levererade en marknadsanalys som visade på positiva framtidsutsikter för Lingsom. Anna och Pontus fick också chansen att medverka under en språk- och översättningskonferens i Stockholm.
– Vi fick träffa kollegorna på Lingsom ”in real life” och dessutom uppleva en konferens med över 100 personer från 15 olika länder, alla inom språk och översättningsbranschen. Det var häftigt, säger Anna.
Alla tre är eniga om att erfarenheten från att jobba med verkliga case är otroligt värdefullt:
– Många av oss ser en framtid inom konsultyrket. I den här typen av projekt tar vi det vi lärt oss vid skolbänken och applicerar det i verkligheten, säger Pontus.
Ellen håller med:
– Det är värdefullt att få en chans att applicera teoretiska kunskaper på konkreta problem. Och lyxigt att göra det medan man pluggar; att få testa på och få en känsla om det är något man vill jobba med, säger hon.
– Ja, startsträckan blir helt klart mycket kortare när man väl kommer ut i arbetslivet, säger Anna.
Nyckeln för att skapa lyckade startups är att validera marknaden först av allt. Det menar Göran Carlson, Senior Business Advisor på Arctic Business Incubator.
– Man måste bekräfta att man löser ett problem eller tillfredsställer ett behov som är nog stort att någon faktiskt vill betala för det. Genom dessa insatser får vi jättebra sådana valideringar till de bolag vi jobbar med, avslutar han.