Startskott för Norrbotten Regional Innovation Center
I Norrbotten finns näringar som är viktiga för människorna i vårt län men också för övriga Europa, vilket ställer krav på förnyelse och samarbete för att säkerställa långsiktig tillväxt. För att möta denna utmaning lanserar Region Norrbotten och LTU Business en ny samverkansplattform: Norrbotten Regional Innovation Center.
Det nya innovationscentret kommer att fungera som en katalysator för kunskapsutbyte, utveckling och samverkan mellan strategiska branschkluster i regionen. Fokus ligger på att stärka Norrbottens position både nationellt och internationellt genom smart specialisering och innovativa samarbeten.
– Norrbotten Regional Innovation Center blir en viktig plattform för att öka lärandet mellan aktörer inom regionen, men också för att stärka vår närvaro i Europa. Genom gemensamma aktiviteter och projekt stärker vi regionens konkurrenskraft, säger Linn Berglund Pantzare, uppdragsledare på LTU Business.
En strategi för smart tillväxt
Initiativet bygger på principerna för smart specialisering, en strategi inom EU som under det senaste decenniet har främjat regionala samarbeten och ökad konkurrenskraft. Norrbotten fokuserar på att vidareutveckla sina styrkeområden inom basindustrin, samtidigt som satsningar görs på tillväxtnäringar som rymd, vätgas, ICT och besöksnäring.
– Vi ska stärka det vi är bra på och satsa på det vi måste bli bättre på. S3 arbetet handlar just om det, och kopplingen till EU, våra europeiska mervärden och internationella samarbeten kommer med denna plattform utvecklas och gynna företagen i Norrbotten, säger Helena Ölund, Regionala utvecklingsnämndens ordförande.
Satsning med fokus på samverkan och nytta
Arbetet med att etablera Norrbotten Regional Innovation Center påbörjas i december 2024. Projektet drivs av LTU Business och finansieras av Region Norrbotten, med målet att skapa konkreta värden för regionens näringsliv och bidra till starkare europeiska värdekedjor.
– Vi ser fram emot att stötta regionens utveckling genom att stärka samarbetet mellan aktörer och bidra till Europas gröna omställning, säger Gry Holmgren Hafskjold, VD för LTU Business.
Fakta
Smart specialisering (S3) är ett begrepp som introducerades av EU-kommissionen. Det kan beskrivas som ett arbetssätt för att kraftsamla för innovation och hållbar tillväxt inom de områden där det finns störst potential. Ett område kan se ut på många olika sätt, till exempel en viss teknologi eller en del av en sektor, eller för att lösa en samhällsutmaning. Källa: Tillväxtverket
Alla regioner i Europa tar fram en egen strategi för smart specialisering. Norrbottens strategin har till syfte att vidareutveckla länets förutsättningar för innovation i Norrbotten. Här kan du läsa Norrbottens strategi.
Kontakt


Välkommen Lina Linde
©fotografviveka österman
Vår kollega Lina Linde har en doktorsexamen inom entreprenörskap och innovation och har i sin prisbelönta forskning studerat hur digitalisering möjliggör affärsmodellsinnovationer inom en rad olika branscher. Lina är i grunden civilingenjör i Industriell ekonomi från Luleå tekniska universitet.
Hej Lina, vad kommer du att arbeta med här på LTU Business?
Jag kommer att jobba med affärsutveckling och innovation i många spännande och varierande projekt tillsammans med mina drivna och trevliga kollegor!
Vad ser du mest framemot?
Det finns så mycket kompetenta människor i den här organisationen som jag ser fram emot att få lära mig av och utvecklas tillsammans med. Sen ska det bli väldigt roligt att få omsätta en del av mina erfarenheter och kunskaper från forskarvärlden och bidra här på hemmaplan i norr.
Vilken är din viktigaste drivkraft?
Jag gillar att lära mig nya saker, och att vända och vrida för att förstå olika perspektiv och lösa problem.
Vad skrattar du åt?
Johan Glans och ”igenkänningshumor” – är något befriande med att se humorn i det ”vardagliga” och de små sakerna i livet.
Har du någon oväntad talang du gärna skryter om?
Haha! Inte vad jag kan komma på, jag får kanske fråga kollegorna efter några månader här.
Välkommen Carl Bergstrand
Vår kollega Carl Bergstrand kommer senast från en roll som managementkonsult på Nordic Strategy Partners där han arbetat med flera affärsutvecklings/strategiprojekt inom bland annat gruvindustrin. Carl har en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi med inriktning innovation och strategisk affärsutveckling från Luleå tekniska universitet där han även studerat finans.
Välkommen Carl. Hur känns det nu efter några veckor som anställd på LTU Business?
Mitt intryck av LTU Business är ett företag där man får jobba med spännande projekt och ta mycket ansvar, utmanas och utvecklas samtidigt som man är noga med att det ska finnas en balans mellan jobb och fritid för arbetstagaren. Det finns också väldigt stor kompetens bland de anställda i kombination med ödmjukhet och samarbetsvilja.
Vad kommer du att jobba med?
Jag kommer att jobba med affärsutveckling i skärningspunkten med akademi, näringsliv och offentlig sektor. Jag ser framemot att få hjälpa kunder att identifiera och realisera olika värden i sina verksamheter. Exempelvis genom att lösa utmanande problem, generera nya insikter eller optimera processer.
Vilken är din viktigaste drivkraft?
Som lagtävlingsmänniska tycker jag problemlösning på gruppnivå är väldigt roligt. Jag har även ett stort investeringsintresse och brinner därför också för att skapa aktieägarvärde.
Har du någon oväntad talang?
Jag kan väldigt många keyboard shortcuts i PowerPoint och jag är en stjärna på att bygga interaktiva quizspel i PowerPoint
Vad skrattar du åt?
Jag skrattar ofta och mycket när jag spelar Tv-spel med mina vänner.
Stora framgångar för Luleåföretaget
Bastutält på export


Bastutält på export – stora framgångar för Luleåföretaget
Gillar du också att basta? För den som längtar har Luleåföretaget Bast hittat en lösning. Företaget startades i slutet av 2022 av Luleåkillarna Viktor Pettersson, Josef Segerlund och Sebastian Sandlund, och idén uppkom när de upptäckte att många gym började stänga deras bastus på grund av skenande elpriser. ”Det borde vara möjligt att göra ett tält, med en kamin”, tänkte grundarna. Men hur skulle de unga entreprenörerna i Bast komma vidare med sin affärsverksamhet?
– Vi kontaktade LTU Business och David Kero, som är affärsutvecklare som hjälpte oss vidare till LTU. Tack vare David gick det väldigt fort, inom två veckor var vi igång med vår samverkan med universitetet. Det var kritiskt att få den hjälpen – vi hade aldrig kommit så långt annars. Vi har fått validering på hur vi tänker, våra produktionsflöden. Det är som att vi hade haft en egen forskningsavdelning i vårt lilla nyskapade företag, säger Viktor Pettersson och fortsätter:
– Tack vare all hjälp vi fått kan vi nu gå ut och säga att vi har det bästa bastutältet i världen. Design, funktion och att vi kan finnas till för alla kunder – oavsett om man mestadels vill ha det på sin gård eller ta med det till landet. Dessutom har vi varit noga med att det ska vara tillgängligt och kunna användas av alla – även för den som har en synnedsättning eller sitter i rullstol exempelvis.
David Kero, affärsutvecklare på LTU Business om Bast:
– Det började med att jag kontaktades av Bast vilket kändes otroligt roligt, ett ungt och spännande bolag som ville veta mer om vad vi gör och hur vi kan stötta företag. När vi sågs genomförde vi en behovskartläggning med syftet att skapa en gemensam förståelse för vilka behov och mål som fanns, som i sin tur blir ett underlag för hur vi kan erbjuda bästa möjliga stöd. Bast hade många frågor om export och produktutveckling, så jag matchade dem med min kollega som är väldigt kunnig på exportfrågor. Dessutom visste jag att det finns kurser på LTU som skulle passa väl för de utvecklingsfrågor som grabbarna på Bast hade och på så sätt kunde de komma samman. Det är superkul att höra att vår kunskap och nätverk kan hjälpa spännande företag vidare i sin resa. Det som är viktigt att komma ihåg för företag är att det inte alltid behöver vara en högteknologisk innovation, produkt eller tjänst för att kunna samverka med universitet. Det kan istället vara så att samverkan med universitet leder till mer tekniska lösningar, processer, produkter eller tjänster, precis som i detta fall med Bast.
Skulle du vilja sänka trösklarna för företag som vill samverka med LTU och LTU Business?
– Ja, absolut. Vi på LTU Business har vår kunskap om att validera marknader, innovationshöjd och övriga möjligheter. Dessutom har vi fantastiska nätverk. LTU har alla otroliga studenter och forskare som kan hjälpa företagen vidare. Jag skulle önska att fler testade möjligheterna som finns, säger David Kero.
– Den hjälp som vi fått är fantastisk, och jag vill verkligen tipsa om att söka stöttning. – Viktor Pettersson på Bast.
Försäljningen av bastutälten har nu pågått under drygt ett år och över hälften har gått på export. Det är framför allt i Norge, Storbritannien och Irland men också övriga Europa som kunderna finns. När Bast blickar framåt är fokus fortsatt på en vidareutveckling av bastutältet samt tillhörande produkter.
– Det fina är att vi ser att vi gör det möjligt för fler att basta, bastutältet funkar året om – på vintern får du bara se till att borsta av snön lite då och då. Vi har bastat i minus 36 grader, det är det värsta stresstestet vi gjort, säger Viktor Pettersson avslutningsvis, med ett leende.
(På bilden ovan ses Viktor Pettersson i mitten, med Sebastian Sandlund till vänster och Josef Segerlund på sin högra sida. Bildcredd Jacob Nilsson).
LTU Business nya styrelseordförande: ”Jag kan hantverket med att förändra saker och ting”
Hon har varit arbetsmarknadsminister och mångårig facklig ledare, blivit utsedd till Årets alumn på LTU och är uppvuxen på Porsöberget i Luleå. Till vardags har hon sin arbetsplats i rummet bredvid tidigare politikertoppar på Rud Pedersen Public Affairs. Vi pratar förstås om Eva Nordmark, nytillträdd styrelseordförande för LTU Business. Nu stärker hon styrelsen för konsultbolaget med sin mångåriga erfarenhet från såväl nationella och internationella arenor och kontext.
Eva Nordmark gillar att vara i Luleå. Det händer att hon saknar tallheden på Bergnäset i Luleå, närheten till naturen. Hon har en stark vilja att vara med och bidra till den utveckling som sker i norra Sverige och den gröna omställning som galopperar allt snabbare. Efter stora framgångar där hon etablerat sig på den politiska scenen, och arbetet som arbetsmarknadsminister tog hon sig en funderare över vad som skulle bli nästa steg. Något som gjorde att hon landade i att även fortsättningsvis befinna sig i skärningspunkten mellan näringsliv, politik och universitet och då frågan kom gällande att axla rollen som styrelseordförande för LTU Business blev svaret ett tveklöst ja:
– Jag känner mig hedrad att få arbeta med LTU Business, det är ett riktigt flaggskepp. Jag har alltid haft kvar en personlig och yrkesmässig fot i Luleå och norra Sverige – förutom under ministertiden, då detta inte är tillåtet.
Varför ser du det som viktigt för universitet att ha holdingbolag?
– Holdingbolagen är viktiga för att nya ideer och resultat från forskningen kan förverkligas och komma till nytta för vårt samhälle. De bidrar till innovationer, nya forskningsbaserade företag, jobb och därmed ökat välstånd. Jag ser holdingbolagen som ett stöd för en positiv samhällsutveckling.
Vilka erfarenheter har du med dig, som stärker LTU Business?
– Exempelvis vet jag hur den nationella och den internationella politiken fungerar, jag har varit en del av den och jag vet vad som krävs att få igenom reformer – även svårare reformer. Jag kan hantverket i att förändra saker och ting, och älskar att befinna mig i en mix av näringsliv, universitet och politik. Jag har varit med och startat flera initiativ precis i den skärningspunkten, som ”Forum för omställning” och ”Digital idag” och gillar att jobba med många olika aktörer – så utvecklar vi samhället, tillsammans. Jag gillar att lösa problem snarare än att debattera, säger Eva Nordmark med eftertryck och lägger till:
– Att bygga relationer och skapa förtroende, och ha respekt för varandras olika förutsättningar är viktiga framgångsfaktorer. Jag hoppas att mina erfarenheter ska komma till nytta för LTU business.
Hur ser du på den utmaning som finns gällande att vi behöver bli fler i Norrbotten?
– Vi är helt beroende av att människor och företag känner att Norrbottens är attraktivt och att de är välkomna hit. Vi behöver människor som vill flytta hit, inte bara från Sverige och Europa utan hela världen. Att man får bli en del av gemenskapen och att man har arbete, känner sig trygg, att det finns ett blomstrande kulturliv – allt hänger ihop, säger Eva Nordmark.
När vi pratar om visioner och det framåtsyftande arbetet trycker Eva Nordmark på att det handlar om att göra det tillsammans, med övrig styrelse, ägare, medarbetare och övriga parter som finns i företagets omvärld:
– LTU Business är en verksamhet med människor som har goda idéer, som hjälper andra aktörer som har idéer eller utmaningar med att hitta vägen framåt. Något som jag också vill framhålla är att i Norrbotten är vi bra på att lösa problem tillsammans, det finns en närhet och snabbhet i att nå varandra. På något sätt är det lägre trösklar och snabbare beslutsvägar. Det är en framgångsfaktor för länet.
Framgångsfaktorer, men också utmaningar – vilka ser du som extra viktiga framöver?
– Klimatet, att vi behöver göra en grön omställning och vi behöver vara många som är med och får det att hända. Jag ser också de geopolitiska problemen i världen, där allt fler människor bor i diktaturer och där krig och konflikter skapar helt nya problem som begränsar människors frihet. Detta påverkar även företag och deras handel. Men också, i allt detta behöver vi se att det finns möjligheter – kris kan ge upphov till nya idéer, nya lösningar. En annan fråga som jag ser som oerhört viktig är bostadsfrågan, för att klara av den gröna omställningen och alla investeringar behövs fler bostäder. Det är häftigt att se exemplet med tiny villages, som LTU Business arbetar med tillsammans med Kiruna växer och övriga parter, säger Eva Nordmark avslutningsvis innan hon avrundar för att ta en promenad nära vattnet, runt Luleås stadskärna.
LTU Business rankade som Sveriges fjärde bästa arbetsplats i Great Place to Work

LTU Business samlades för att fira resultatet i Great Place to Work. Foto: Viveka Österman
LTU Business är rankade som en av Sveriges bästa arbetsplats av Great Place to Work, som årligen undersöker arbetsplatserna i Sverige genom att ta in medarbetarnas synpunkter. Bolaget är också finalister i Årets arbetsgivare i Luleå Business Awards.
– Alla har en kultur, lika bra att skapa den med avsikt”, säger en glad och stolt Anna-Sara Lantz, HR- och konsultchef.
Redan ifjol lyckades LTU Business med ett fint resultat i undersökningen Great Place to Work. I år är det alltså dags för att klättra ännu högre och placera sig som Sveriges fjärde bästa arbetsplats i gruppen småföretag, upp till 49 medarbetare.
– Det känns väldigt fint att få denna utmärkelse, framför allt för att det är ett kvitto på att jag har medarbetare som tycker att jobbet är värdefullt och att de trivs. För vi på LTU Business har ett viktigt uppdrag, nämligen att tillsammans med LTU, näringsliv och offentlig sektor få vara med och göra Norrbotten och Västerbotten till ännu bättre platser att leva och verka på säger Gry Holmgren Hafskjold, VD på LTU Business.

Anna-Sara Lantz, HR- och konsultchef, och Gry Holmgren Hafskjold, VD, på LTU Business. Foto: Olov Hultdin
Great place to work är världsledande inom arbetet med att genomlysa arbetsplatskulturer. Genom att använda en modell och undersökning som totalt sett visar hur stor andel av medarbetarna som instämmer i att en arbetsgivare är en riktigt bra sådan sker mätningar som ger årliga resultat och certifieringar. Arbetsplatserna rankas men det viktigaste är att få data på vad medarbetarna ser som styrkor respektive vad som kan förbättras. För LTU Business del har det bland annat handlat om att arbeta ännu mer fokuserat med feedback, internkommunikation och inte minst att fortsätta visa stor omtanke om de drivna medarbetarna.
– Det är så många delar som påverkar medarbetarupplevelsen; uppdrag, kollegor, lön och trygghet, frihet och ledarskap. Allt i samhället förändras i snabb takt så det gäller att inte luta oss tillbaka efter det jobb vi gjort, vi kommer att fortsätta sträva efter kontinuerliga förbättringar. En viktig sak är exempelvis att man bara ska göra medarbetarundersökningar om man tänker ta hand om resultatet och återkoppla till de som tagit sig tid att svara. Man får se till att genomföra förbättringar internt först, sedan kan man kommunicera arbetsgivarvarumärket, säger Anna-Sara Lantz.
LTU Business är också nominerade till årets arbetsgivare i Luleå Business Awards. Det är ett nyinstiftat pris som syftar till att lyfta arbetsgivare som ser till att det finns en balans mellan människa, ekonomi, miljö/klimat genom att arbetar strategiskt och strukturerat med frågorna. Övriga finalister i kategorin är Bastard Burger och Lindström Transport, och vinnaren utses den 24 maj på galan Luleå Business Awards.
Kontaktuppgifter:
Anna-Sara Lantz, HR- och konsultchef
Mejl: anna-sara.lantz@ltubusiness.se
Tfn: 070 – 724 45 45
Välkommen Linn Berglund Pantzare
Från mediabranchen till stadens kommunala vatten- och återvinningsbolag Lumire och nu på plats som kommunikationsstrateg på LTU Business. Den röda tråden handlar om kommunikation, varumärke, affärsutveckling och arbetslivet innefattar också några år inom finansbranschen i Luxembourg. En masterutbildning i ekonomi och marknadsföring är en grund från Luleå tekniska universitet, och just kopplingen till LTU (och business) är något som ligger Linn varmt om hjärtat.
Hej Linn! Välkommen till LTU Business, hur känns det nu efter din första tid här?
Jag hade följt och även haft förmånen att jobba med LTU Business sedan tidigare, och min bild var att det var smarta, snälla personer som är nyfikna och intresserade av sitt jobb och samhället. Det stämde, dessutom har jag fått chansen att jobba i otroligt spännande uppdrag och projekt med fantastiska kunder som jag lär mig massor av.
Vad jobbar du med?
Det övergripande är strategisk kommunikation, tack vare mina tidigare erfarenheter av affärsutveckling och projektledning kommer jag också att verka som projektledare. Att få använda olika delar av sin kunskap – och även prova nytt – är något som kännetecknar LTU Business.
Vilken är din viktigaste drivkraft?
Kreativa lösningar, nyfikenhet, glädje. Ny kunskap. Mina föräldrar är lärare och har alltid visat på det viktiga med utbildning, med att vara inkluderande och att våga ifrågasätta saker och ting.
Har du någon oväntad talang?
Jag kan prata väldigt snabbt, kan det kanske vara en talang? Har också gjort en hole in one i golf på Rutviks golfbana, vilket förstås var fantastiskt. Mer oväntat än talang dock.
Vad skrattar du åt?
Jag skrattar ofta med min son och min man och har också roliga vänner. Tina Fey är också en favorit.
Varmt välkommen i vårt team, Linn!
Stort intresse för ett gemensamt Hertsöheden

Mia Ozoh och Joakim Norman
LTU Business har varit delaktig i en förstudie där man tillsammans med Luleå kommun tittat på förutsättningarna för innovativa, cirkulära och hållbara lösningar på Hertsöheden. – Det har varit av stort värde för oss att få hjälp av LTU Business med det här arbetet, säger Mia Ozoh, projektledare på Luleå kommun.
Hertsöheden är Luleås nästa stora stadsutvecklingsprojekt och innebär en utbyggnad av det befintliga bostadsområdet Hertsön/Lerbäcken med upp till 2 000 nya bostäder. Ambitionen är att skapa en attraktiv och levande boendemiljö med stark natur- och hållbarhetsprofil.
Som en del av EU-projektet North Sweden Green Deal genomfördes förstudien ”Testbädd Hertsöheden” av LTU Business under 2023. Testbäddar är delade utvecklingsmiljöer som driver innovation genom att testa och utveckla nya tekniker, tjänster, idéer eller arbetssätt.
– Syftet med den här förstudien var att titta närmare på förutsättningarna för en testbädd kopplad till just Hertsöheden. Det skulle kunna vara en byggnad, ett kvarter eller hela området, förklarar Joakim Norman som ledde arbetet hos LTU Business.
Universitetet, industrin, kommunen, företagare, föreningar och boende har enligt studien alla ett stort intresse för att jobba tillsammans i området. Förhoppningen är nu att kommunen ska skapa en plattform där det finns möjlighet att testa, forska och samverka i gemenskap.
– Vi var så nöjda med LTU Business medverkan i förstudien att vi gav dem uppdraget att fördjupa de rekommendationer som togs fram för fortsatt arbete. Detta resulterade i konkreta förslag att arbeta vidare med för att kunna förverkliga testbäddar på Hertsöheden, säger Mia Ozoh, projektledare på Luleå kommun.
Utbyggnaden av Hertsöheden kommer att ske etappvis under flera års tid och beräknas starta med byggnation av gator och annan infrastruktur under 2026.
Startskott för en matinkubator i norra Sverige

I vår sätter LTU Business igång arbetet med att bygga upp en matinkubator i norra Sverige (från vänster Karoline Petterson, Linnea Johansson, Viktoria Mattson och Moa Thorneus).
Hur kan mindre livsmedelsföretag bli mer lönsamma, mer innovativa och nå ut internationellt? Nu tas de första stegen mot en matinkubator i norra Sverige. – Det här är en sektor i regionen med fantastisk potential, säger Viktoria Mattson, projektledare på LTU Business, som ligger bakom förstudien The Kitchen.
Flera rapporter har visat att livsmedelssektorn har relativt låg innovationsnivå jämfört med andra branscher. Dessutom har mindre livsmedelsbolag ofta låg lönsamhet och behöver extern kompetens samt kapital för att kunna växa.
Vi vill skapa en arena där matproducerande företag kan träffas, bygga sammanhållna strukturer och hitta nya synergier.
– Vi vill därför skapa en arena där befintliga matproducerande företag kan träffas, bygga sammanhållna strukturer och hitta nya synergier. Genom att erbjuda extern kompetens och mötesplatser ska livsmedelssektorn i norra Sverige bli både starkare och mer hållbar, säger Viktoria Mattson.
En viktig partner i The Kitchen är Luleå tekniska universitet, som är måna om att stimulera och främja lokala producenter av mat och dryck.
– Vi vill på alla sätt engagera oss för framtidens hållbara matsystem i vår region, säger Anna Öhrwall Rönnbäck, professor inom produktinnovation vid Luleå tekniska universitet.
Med start nu i februari kommer LTU Business titta närmare på hur matinkubatorn kan etableras och med vilka aktörer.
– Vi ser positivt på att alla som vill veta mer eller bidra till uppbyggnaden av en matinkubator kontaktar oss, säger Viktoria Mattson.
Förstudien finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden och Region Norrbotten och kommer att pågå under våren och resultatet presenteras sommaren 2024.
Kontakt

Partners och finansiärer



Fem insikter för företag från fullbokat Swedish Big Science Forum
Nyligen samlades ledare från europeiska Big Science-forskningsanläggningar, svensk industri och universitet i Lund för Big Science Forum. Den fullspäckade agendan möjliggör både viktiga affärsnätverksmöjligheter samt inspiration och ny intelligens från de ledande aktörerna på den växande marknaden.
1 ”Sverige, låt oss växa från ungdomar till vuxna!”
Darja Isaksson, generaldirektör för Vinnova, Darja Isaksson öppnade konferensen med att framtidsspana om Sveriges unga men allt viktigare roll som aktör på big science-marknaden.
2 Från entreprenad till tillverkning: Hemligheterna bakom att vinna affärer med forskningsanläggningar
Specialistkompetens, en medveten strategi, uthållighet och viktiga kontakter. Detta är några av framgångsfaktorerna som avgör vilka företag som slår konkurrenter och vinner kontrakt med Big Science-forskningsanläggningar.
3 Detta letar kunderna efter 2024 och framåt
Forskningsorganisationer som FAIR och GSI, XFEL, CERN, ITER, MAX IV, ESS, SKA och ESO, upphandlar gemensamt varor och tjänster värda miljoner varje år. I paneldiskussionen berättade de vad som för närvarande står högst upp på deras önskelistan:
”Dessa organisationer har behov av många olika typer av produkter och tjänster. Gemensamt är att de letar efter leverantörer som kan anpassa lösningar och leverera i relativt liten skala. Svenska små- och medelstora företag med sin kultur av innovation och export är idealiska partners, förklarar Adam Wikström, affärsutvecklare på LTU Business och representant för Big Science Sweden.
4 Match-making för att hitta lösningar på problem och utveckla nya affärsrelationer
”Eftermiddagspassen med tekniska presentationer blandat med informella pauser för nätverkande var verkligen insiktsfulla och värdefulla. Det blev bra dialoger med leverantörer om de behov som dessa forskningsorganisationer försöker lösa, och många nya relationer knöts”, fortsätter Adam Wikström.
5 En uppmaning om ökad jämställdhet: Var är alla kvinnor?
Big Science Sweden Forum omfattade också en session som ägnades åt att diskutera hur man kan åstadkomma förändringar i branschen mot jämställdhet för att påskynda innovation och kreativitet.
Swedish Big Science Forum är en konferens där högteknologisk industri och akademi möter europeiska Big Science-organisationer för att höra om den senaste utvecklingen och utforska nya möjligheter. Forumet kännetecknas av stimulerande presentationer och diskussioner, tillsammans med gott om möjligheter till nätverkande. Läs mer om Swedish Big Science Forum här.
Hitta nya affärer på Big Science Business Forum, oktober 2024