19 idéer blev sex nya bolag som skapar tillväxt i norr
Hundratals affärsidéer från företag och entreprenörer blir aldrig ens testade, brist på finansiering eller tid är ofta orsaken. Flera av dessa idéer har potential att kunna bli någonting stort, det är precis vad projektet Northern Spinoff hjälpt idébärare att ta reda på.
Northern Spinoff har hjälpt 19 idéer att testa sina vingar och det har lett till att sex nya bolag har bildats sedan starten 2020, och nästan alla idéer har tagits vidare på andra sätt. Det är precis det som är syftet med projektet, att i ett tidigt skede hjälpa bolag att utforska om det finns en marknad för sin idé – eller inte.
Det är Arctic Business som lett programmet och LTU Business har tillsammans med Aurora Studentkonsulter varit samverkanspartner, målet har varit att tillvarata skalbara affärsidéer som har potential att bli Norrbottens nästa tillväxtbolag.
Ett av de nystartade bolagen är Skidra. De har utvecklat en lösning som gör det enklare att handla kryptovaluta, utan att behöva sätta sig in i den bakomliggande blockkedjetekniken, något som är komplext och kräver mycket kunskap. Det var under sommaren 2021 de polska idéägarna Bazyli Kucharski och Michal Ogierman klev in i Northern Spinoff med sin idé. Där fick de hjälp av Aurora Studentkonsulter att undersöka marknaden och affärsidéen validerades genom Innovation Due Diligence (IDD) som är LTU Business internationellt erkända metod.
– Den här metoden är ett utmärkt sätt att snabbt kunna testa sin idé mot marknaden och se om det är värt att gå vidare med. Studenterna vi jobbade tillsammans med var riktigt skickliga och tog uppdraget på största allvar och det är vi tacksam för, säger Bazyli Kucharski.
Marknadsvalideringen blev framgångsrik för Skidras idé, studenterna tog även fram förslag på hur idén kunde riktas och paketeras. Medverkan i Northern Spinoff blev så lyckad att företaget kommer lansera sin första produkt på marknaden redan under våren.
– Vår produkt hjälper företag att koppla non-fungible tokens (NFT:s) till den riktiga världen på ett enklare sätt. NFT:s skapas direkt i ett applikationsprogrammeringsgränssnitt (API) och där tillskrivs dem olika attribut och regler. Den digitala representationen av en produkt är ett sätt för företag att till exempel garantera produktens äkthet, exklusivitet och historik. Det kan till exempel handla om en exklusiv konsertbiljett, berättar Bazyli Kucharski. Bazyli Kucharski, Skidra
Hanna Olofsson, civilingenjörsstudent och aktiv i Aurora Studentkonsulter som arbetade med Northern Spinnoff konstaterar att hon tack vare projektet fått möjlighet att omsätta de teoretiska kunskaperna från universitetet i verkliga situationer.
– Det har lett till att jag har fått en djupare förståelse för innovation och dess oändliga möjligheter samtidigt som jag fått ytterligare kunskap om vad som krävs av företag för påverka en specifik marknad. Erfarenheterna bär jag med mig resten av min studietid och i mitt kommande arbetsliv, säger Hanna Olofsson.
Projektägarna Arctic Business ser tillbaka på tre lyckade år nu när det EU-finansierade projektet avslutas.
– Vi är glada över den mycket positiva återkoppling som bolagen gett till att få jobba tätt med studenter runt sina idéer. LTU Business IDD-metod är effektiv och otroligt väl lämpad för detta, säger Jens Lundström VD Arctic Business Incubator AB.
Fakta Northern Spinnoff
Antal idéer som antagits: 19
Antal bolag som startats: 6 (varav 2 utländska)
Andel av idéerna som tagits vidare: 88%
Andel kvinnor som deltagare: 42%
Finansiering: Europeiska Regionala Utvecklingsfonden Övre Norrland genom Tillväxtverket och Region Norrbotten.